B) TREBALLS MANUALS

Del 1880 al 1970 s'introdueixen els Treballs Manuals. Durant la Dictadura Franquista, a Espanya, aquesta assignatura de Treballs Manuals es va planificar diferent per homes o per dones. Així, l'assignatura pels homes consistia en fer tallers de fusta, de metall, etc. En canvi, per a les dones aquesta assignatura va passar a dir-se l'assignatura del Hogar, on les noies aprenien a cosir, a cuinar, etc.

  • Amb els treballs manuals s'han de desenvolupar les habilitats manuals i intel·lectuals. Els treballs manuals pautats, amb mesura estan bé, tot i que no es desenvolupa tant l'aspecte intel·lectual, ja que els hi dónes tot fet.
INFLUÈNCIES DE L'ESCOLA NOVA
  • Algunes escoles (del 1936 al 1939- II República) en relació a l'Escola Nova proposaven als nens dibuixar a partir de l'observació directa de la realitat (dibuix al natural, en 3D).
  • També és important, actualment, el dibuix que ve directe de la imaginació.
  • Als 4 o 5 anys ja es pot dir als nens que facin dibuix al natural, però sempre guiant al nen sobre com ha d'observar abans de dibuixar (guiar la mirada del nen).
  • A l'Escola d'Oficis, per exemple, els artesans coneixien molt bé les tècniques, però no tenien creativitat com els artistes modernistes, sempre feien els mateixos models. En canvi, en les noves corrents de l'Escola Nova als tallers s'ensenyava quelcom més que unes tècniques. La tècnica ha de servir per expressar coses.

A) DIBUIX


Al segle XIX el dibuix era l'únic que es treballava. Però no sempre es feia dibuix de còpia, s'utilitzaven diferents tècniques i de qualitat (com per exemple el dibuix al natural utilitzant de model ampolles, fruites i fins i tot persones).

1. HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ ARTÍSTICA A ESPANYA

Aquesta matèria curricular ha anat canviant de nom al llarg de la història, adaptant-se als canvis de les diferents concepcions que se n'ha tingut, depenent de l'època històrica, dels corrents ideològics, etc.

Alguns dels noms en relació a l'Educació Artística han estat:
Des del segle XVIII, pensadors afins al moviment de la Il·lustració ja van intentar realitzar canvis per adaptar-se a la nova situació que és vivia a Europa.
A Catalunya aquestes idees van influir molt.

Què hem proposo fer?

Aquí trobarem l'evolució de l'assignatura de visual i plàstica de la nostra Facultat; publicaré apartats, temari i continguts, tot perquè les noves generacions de Magisteri a Blanquerna tinguin un recolçament en aquesta assignatura.