D ) EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA & EDUCACIÓ ARTÍSTICA (a partir de l'any 1990)

Aspectes que influeixen en l'aprenentatge artístic:

EISNER, Elliot -> autor que influeix a Espanya en l'Educació Artística.
  1. Productius: Treballa com artista plàstic (ja es feia abans del 1990).
  2. Crítics: Ara també intentarem ensenyar a valorar les imatges i a interpretar-les.
  3. Culturals: Actualment és important, com a mínim, treballar1 o 2 artistes cada any, a partir dels quals podem fer també activitats pràctiques.

C) EXPRESSIÓ PLÀSTICA. CRÍTIQUES POSTERIORS A L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I LES ETAPES EVOLUTIVES DEL GRAFISME

El concepte d'etapa evolutiva ha estat substituït pel concepte d'estadi evolutiu, que considera tant l'edat com els tipus d'experiències educatives.
Actualment parlem d'estadi evolutiu perquè depèn no només de l'edat sinó també de les experiències.
Amb un procés d'aprenentatge guiat s'obtenen millors resultats que amb l'evolució espontània.
  • Es poden fomentar les descobertes de noves formes de representació.
  • L'aparició d'una nova forma de simbolització o representació no anul·la les anteriors, sinó que es pot seguir aprofundint en totes.
  • Podem treballar la naturalitat (l'expressió natural de l'infant) guiant els treballs (treballs de realitat, no esquemàtics).
  • És convenient educar al nen perquè interpreti i valori les imatges des adults.