2. DESENVOLUPAMENT DE LA PERCEPCIÓ SENSORIAL A ED. PRIMÀRIA. DINS DE PERCEPCIÓ VISUAL.

Característiques del desenvolupament perceptiu visual

a) Procés de desenvolupament de la diferenciació perspectiva. Nosaltres primer captem les diferències grans i després capten les diferencies petites entre les coses. Ex. Amb la vista, la oïda... Però per a que els alumnes se n’adonin de les diferències, han de practicar. Cada vegada hi trobaré més matisos.

b) Mecanismes Cognitius o estructures de referències que afecten a la percepció visual.
b.1. Les generalitzacions i els estereotips provoquen constàncies visuals que són interferències que reemplacen el que veiem pel que sabem.
b.2. Història de la nostra vida: Coneixements, Sentiments, Valors...influeixen sobre la mirada.
Ex. Si mirem un pont (ecologista, un ingenier de camí, un tècnic de turisme...) cadascú veu el pont des del seu propi coneixement.
b.3. Necessitats immediates ens fan mirar d’una manera o d’un altre. Ex. Estem davant d’un arbre que els infants hauran de dibuixar. Quan fem una descripcióprèvia de l’arbre estaran els alumnes molt més atents perquè després l’han de dibuixar.
b.4. Estructura de referències estètiques. La mirada que nosaltres volem ensenyar els nens, com a mestres, és la mirada d’un artista (percepció estètica). Relació de les característiques de les formes, més la meva personalitat i l’entorn. La meva mirada és diferent de la del veí. Ex. Agafem una flor i veiem què ens comunica la flor. I això és per les característiques de la forma.
c) Centralització perspectiva, procés de superació. Ens fixem en una part però ens costa veure les relacions. Els mestres han de treballar perquè vegin les relacions. Ex. Dibuixo una figura i l’enganxo en un fons o en un altre i això ens dona relacions diferenciades (l’entorn ens condiciona). Entre les formes s’estableixen relacions.

No comments: