Domini crític: dimensió experiencial, formal, simbòlica, temàtica, material i contextual, EISNER, Elliot (passos per ajudar a interpretar les imatges)

Dimensions necessàries per aconseguir una experiència significativa amb les obres d’art:

Dimensió experiencial: Està molt lligada a les nostres experiències prèvies. Ex. Quines sensacions i emocions li produeix aquesta imatge al nen

Dimensió Formal: Llançarem preguntes perquè els nens ens facin una descripció del que veuen. Ex. Quantes formes són? Com estan ordenades? Això és important perquè la mirada és molt selectiva i es passen per alt moltes coses. Així ensenyem a mirar amb deteniment.

Dimensió Simbòlica: Si hi ha una forma simbòlica és perquè està molt lligada al significat de l’obra. Nosaltres hem d’intentar descobrir aquest significat. Ex. Un senyor amb una coroneta i unes claus a la mà. Si no tenen cultura religiosa de fons no podran dir que aquest home és sant Pere, però hi ha formes que es desxifren pel context.

Dimensió temàtica: Preguntem qui és l’artista de l’obra. Ex. Guernica de Picasso, denúncia de quan els militars maten a la població civil a Guernica.

Dimensió material: Quan treballem més amb escultura. Ens preguntem perquè l’artista ha utilitzat aquest material i quines sensacions ens transmet

Dimensió contextual: En quin context històric i cultural es va produir aquesta obra. Ex. Expressionisme, surrealisme...


No comments: